۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۴۱۴۰۵
گردشگری/معرفی استان

پل زمانخان میراثی گرانبها در چهارمحال و بختیاری

پل زمانخان ازجمله شاهکارهای معماری دوران صفوی است که در فاصله ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهرکرد و ۵ کیلومتری شهر سامان بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث شده است.
پل زمانخان میراثی گرانبها در چهارمحال و بختیاری
به گزارش جهانبین نیوز؛ پل زمانخان ازجمله شاهکارهای معماری دوران صفوی است که در فاصله ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهرکرد و ۵ کیلومتری شهر سامان بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث شده است.

این پل به دستور زمان‌خان رئیس طایفه نَفَر از خاندان ایل بیگی ایلات ترک‌زبان قشقایی استان فارس و از سرداران معروف شاهان صفوی که زمانی دامنه کوچ آن‌ها تا منطقه سامان می‌رسید و در روستای ایلبیگی سکنی می‌کنند، بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث شد و ويژگي مهم آن تراشيدن صخره‌هاي سنگي جهت هدايت آب از مسير فعلي مي‌باشد، تاق آن با آجر ساخته شده و يكي از زيباترين فضاهاي گـردشگري شهرستـان سامــان است.

این پل از دو دهانه نامساوی به طول ۵ و ۶/۵ متر تشکیل شده و ستون وسط آن، متکی بر تخته سنگی بریده شده است، از نظر اهمیت تاریخی، برخی آن را بعد از پل الله‌وردیخان (سی و سه پل اصفهان) دومین پل مهم احداث شده بر روی زاینده‌رود می‌دانند، اين بنا در تاريخ  ۱۱/۴/۷۵ و به شماره ۱۷۴۴در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.


پیش از احداث این پل، پل‌های دیگری هم در این منطقه ساخته شده بود که به دلیل نبود پایه‌های محکم و جانمایی دقیق بر اثر طغیان رودخانه تخریب شدند و یکی از عللی که باعث ماندگاری پل زمانخان شده، پایه‌های محکم آن است و به دلیل همین پایه‌های صخره‌ای از طغیان‌های فصلی در امان مانده، به‌عنوان میراثی برای استان چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده است.

پل زمانخان برای نخستین بار در سال ۱۲۰۲ توسط کارگزاران حکومت صفویان و بار دوم در سال ۱۳۲۱ شمسی به وسیله حاج عبدالحسین قزوینی مالک قریه «چم‌عالی» به‌طور کامل تعمیر و مرمت شد، استحکام این پل با احداث دیوار سنگی در طرفین آن، دوچندان شد.

در ادوار گذشته ایلات و عشایر قشقایی و بختیاری از روی آن آمد و شد می‌کردند و امروزه این پل بیشتر جنبه گردشگری دارد و این منطقه به سبب قرار گرفتن پلی تاریخی بر روی رودخانه زاینده‌رود و سرسبزی همواره از سوی گردشگران به‌عنوان مقصدی برای سفر بر گزیده می‌شود و همه ساله در تعطیلات نوروز و تابستان شاهد حضور خیل عظیمی از گردشگران در این منطقه هستیم.


باغ‌های میوه در شهر سامان جلوه خاصی به منطقه داده است و مسافرانی که پل زمانخان را برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب می‌کنند از محصولات این باغ‌ها که عمدتا گردو و بادام و میوه‌هایی چون زردآلو، هلو، گیلاس و... هستند خریداری نموده و به‌عنوان سوغات با خود به شهرشان می‌برند.

هوای اطراف پل زمانخان خنک، تمیز و مطبوع است و همین موضوع نیز یکی از عواملی است که مسافران و گردشگران را به این شهر می‌کشاند، اما در این بین نباید از مهمان‌نوازی اهالی ترک‌زبان شهرستان سامان که همواره با آغوش باز پذیرای گردشگران هستند غافل شد، مردمانی خون‌گرم و سخت‌کوش که سفره پذیراییشان برای مهمانان نوروزی و تابستانی همواره باز است.

انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۲۲:۳۴:۲۴

27 Dec 2019